Arbetsgivarrollen
En viktig del i ditt uppdrag som förtroendevald är att vara arbetsgivare för Halmstads kommuns cirka 9 000 medarbetare och chefer. Du delar ditt uppdrag med andra förtroendevalda och tillsammans har ni det yttersta ansvaret för hur kommunen agerar som arbetsgivare.
Din roll som arbetsgivare
Din nya roll innebär bland annat ansvar för en god arbetsgivarpolitik inom exempelvis områdena:
- arbetsmiljö
- jämställdhet
- kompetensförsörjning
- lönepolitik
- mångfald.
En av våra största utmaningar är att klara kompetensförsörjningen. Att vi kan anställa medarbetare är avgörande för att vår service till kommunens invånare ska kunna hålla hög kvalitet, inte bara idag utan också i framtiden.
Läs mer:
Så styrs och genomförs arbetsgivarpolitiken
Rollfördelningen mellan förtroendevalda och verksamheten kan enkelt sammanfattas så här:
- De förtroendevalda står för ”vad:et” – ger förutsättningar genom att sätta mål, besluta omfattning, inriktning och budget och göra uppföljning.
- Förvaltningarna och tjänstepersonerna står för ”hur:et" – verkställer de förtroendevaldas beslut.
Ditt arbetsmiljöansvar
En av de mest centrala delarna i ditt arbetsgivaransvar som förtroendevald är att se till att din organisation har en god arbetsmiljö. Du ska se till att verksamheten planeras, styrs och kontrolleras på ett systematiskt sätt så att arbetsmiljön blir tillfredsställande för alla på varje arbetsplats. Ansvaret finns i arbetsmiljölagen Länk till annan webbplats..
En viktig uppgift om du är förtroendevald i en nämnd är att regelbundet följa upp hur arbetsmiljöarbetet bedrivs, sätta mål och att vidta åtgärder om det behövs.